SPECIALIZACE
Zhruba po roce padání a popo-jíždění nastane okamžik, kdy budeš spokojený; zvládneš už ujet pár kilometrů nejen po rovném asfaltu a vyjedeš si třeba na nějaký vejlet... A tak přijde rozhodnutí co dál. Asi máš dvě možnosti;
- nadále se zlepšovat a užívat si sám i mezi ostatními to, co už umíš a jezdit si pro radost a lepší fyzičku...
- a třeba si vybrat si specializaci (klikněte na fotografie ↓), která tě nejvíce láká, a té se věnovat...
(Toto je základní rozdělení a doporučení dle terénu, ve kterém se jezdí, a dle typů jednokolek a jejich užití. Oficiální disciplíny Mezinárodní jednokolkařské federace IUF jsou tyto.)
1. MUNI
mountain unicycle/XC
Snad nejoblíbenější a nejrozšířenější styl. Prostě jízda přírodou po lesní či polní cestě, i mimo ně. Ideálně bez velkého převýšení, mírný kopec dolů nebo rovina, s nějakými kopečky nahoru i dolů na zpestření. [V reálu to je ale skutečně dřina s pořádnými krpály...]
Ve světě se jezdí XC - Cross-Country (MTB) závody, obvykle na 10-30-42 km. Pak také uphill (jízda do kopce) a dále obdoba cyklo-krosových závodů.
Kolo má obvykle velikost od 24 do 29 palců (dle obtížnosti terénu [pro ten těžší je kolo spíše menší] a ujeté vzdálenosti [pro delší trasy se hodí kolo větší]). Kotoučová brzda je dnes už samozřejmostí.
2. TRIAL & STREET & FLATLAND
podobné kousky jako dělají kolegové nejen na BMX a trialu
Hlavně pro mladší a odvážné, kteří nechtějí na jednokolce nikam moc jezdit, ale především skákat... a něco si zlomit ;-)
Kolo má obvykle jen 19 či 20 palců, míň nafouknuté. Sedlo, které je vlastně jen k držení, je docela nízko.
- Flatland - triky s jednokolkou na rovině;
- Street - budeš-li triky předvádět na schodech, lavičkách či zábradlí, je z toho street;
- Trial - přeskakování a zdolávání umělých i přírodních překážek;
3. DOWNHILL
sjezd/DH
Sjezd - DH. Pro zkušené a nebojácné borce, kteří v lese na MUNI najezdili stovky a stovky kilometrů a zjistili, že adrenalin ze sjezdu na co nejkratší čas je pro ně víc, než potěšení ze samotné jízdy :-P
Nebo se jezdí tzv. Extreme Muni, kdy se sjíždějí horské vrcholky.
Je nutná brzda. Tlustší plášť (pro ne-závodníky je lepší) a kolo nejlépe o velikosti 26 nebo dnes spíše už jen 27,5 palce.
4. ROAD
silnice
Jednokolka je zajisté nejméně efektivní dopravní prostředek. Je to (obvykle) furtošlap a pokud máte krátké kliky (abyste jeli rychleji), tak nevyjedete žádný větší kopec. A pokud jsou kliky moc dlouhé, tak si docela brzo ukroutíte nohy. Průměr kola a délka klik je tedy jediné co ovlivňuje to, jakou vzdálenost na jednu otáčku ujdete a navíc jak lehce či těžce (to ještě závisí na síle lidského pohonu :-)
5. FREESTYLE
volná jízda
Jízda jednotlivců či skupin, za zvuku hrající hudby, částečně umělecké a sportovní výkony hodnotí porota. Především něměcká specialita.
Jezdí se v tělocvičně, kolo jen 20 palců.
6. TEAM SPORTS
uni-hockey, uni-basket, uni-polo
Týmové hry na jednokolce... neuvěřitelné, ale je to tak. Jen pokud vás je více...
Hrají na nich i fotbal, ten americký. A pokud jste jen dva, tak zkuste třeba badminton.



8. ARTISTIC
žirafa, special wheel, žonglování...

Tento web i naše ježdění je zaměřeno sportovně a tedy proti zaškatulkovanému cirkusovému pojetí jízdy na jednokolce.
Je to především kvůli širší veřejnosti, která jinou asociaci než jednokolka = cirkus prostě ještě nezná.
Samozřejmě nemáme nic proti úžasným vystoupením žonglujících akrobatů, které obdivujeme a od kterých se můžeme hodně učit, ale my jdeme svoji cestou.