SPECIALIZACE

Zhruba po roce ježdění máš dvě možnosti;

  • užívat si sám i mezi ostatními to, co už umíš a jezdit si jen pro radost a lepší fyzičku...
  • nadále zlepšovat; tedy vybrat si specializaci (klikněte na fotografie ↓), která tě nejvíce láká, a té se věnovat...
    (Toto je základní rozdělení a doporučení dle terénu, ve kterém se jezdí, a dle typů jednokolek a jejich užití. Oficiální disciplíny Mezinárodní jednokolkařské federace IUF jsou tyto.)

1. MUNI

mountain unicycle

Asi nejoblíbenější a nejrozšířenější styl. Prostě jízda přírodou po lesní či polní cestě, i mimo ně. Ideálně bez velkého převýšení, mírný kopec dolů nebo rovina, s nějakými kopečky nahodu i dolů na zpestření. [V praxi to je ale skutečně dřina s pořádnými krpály...]

Ve světě se jezdí Cross-Country (MTB) závody, obvykle na 10-30-42 km. Pak také uphill (jízda do kopce) a dále obdoba cyklokrosových závodů. 

Kolo má obvykle velikost od 24 do 29 palců (dle obtížnosti terénu [pro ten těžší je kolo spíše menší] a ujeté vzdálenosti [pro delší trasy se hodí kolo větší]). Brzda je doporučení-hodná.

2. TRIAL & STREET & FLATLAND

podobné kousky jako dělají kolegové nejen na BMX a trialu

Pro mladé a odvážné, kteří nechtějí na jednokolce moc jezdit, ale především skákat a něco si zlomit ;-) 
Kolo má obvykle jen 19 palců, míň nafouknuté. Sedlo, které je vlastně jen k držení, je docela nízko.

  • Flatland - triky s jednokolkou na rovině;
  • Street - budeš-li triky předvádět na schodech, lavičkách či zábradlí, je z toho street;
  • Trial - přeskakování a zdolávání umělých i přírodních překážek;

3. DOWNHILL

sjezd

Sjezd. Pro zkušené a nebojácné borce, kteří v lese na MUNI najezdili stovky a stovky kilometrů a zjistili, že adrenalin ze sjezdu na co nejkratší čas je pro ně víc, než potěšení ze samotné jízdy :-P

Nebo se jezdí tzv. Extreme Muni, kdy se sjíždějí horské vrcholky.

Je nutná brzda. Tlustší plášť (pro nezávodníky je lepší) a kolo nejlépe o velikosti 26 nebo nově i 27,5 palce.

4. ROAD

silnice

Jednokolka je zajisté nejméně efektivní dopravní prostředek. Je to furtošlap a pokud máte krátké kliky (abyste jeli rychleji), tak nevyjedete žádný větší kopec. A pokud jsou kliky moc dlouhé, tak si docela brzo ukroutíte nohy. Průměr kola a délka klik je tedy jediné co ovlivňuje to, jakou vzdálenost na jednu otáčku ujdete a navíc jak lehce či těžce (to ještě závisí na síle lidského pohonu :-)

Přesto je jízda na silnici velmi oblibená. Stačí 5-10 km a máte svoji denní dávku cvičení kardia za sebou.
A pokud to myslíte skutečně vážně, poříďte si speciál na silnici s kolem 29 palců, nebo dokonce závodní typ s kolem 36ti palcovým, ke kterým se připevňují k sedlovce i držáky pro držení, tzv. T-bar (a/nebo do středu kola si můžete namontovat i "převodovku").

Tipy:
Čím větší kolo - tím asi lepší.
Čím je sedlovka výše - tím lépe.
Čím je kolo nahuštěno více - tím lehčeji se jede.

5. FREESTYLE

volná jízda

Jízda jednotlivců či skupin, za zvuku hrající hudby, částečně umělecké a sportovní výkony hodnotí porota. Především něměcká specialita.

Jezdí se obvykle v tělocvičně, kolo 20 palců.

6. TEAM SPORTS

uni-hockey, uni-basket, uni-polo


Týmové hry na jednokolce... neuvěřitelné, ale je to tak. Hrají na nich i fotbal, ten americký. A pokud jste jen dva, tak zkuste třeba badminton.


uni-polo
uni-polo
uni-hokej
uni-hokej
uni-basket
uni-basket

7. TRACK

dráha

Jedna z dalších disciplín Uniconu. 
Sprint na dráze na 100, 400 a 800 m.

A pak jsou speciální disciplíny jako je slalom, gliding, šlapání do jedné šlapky a jiné šílenosti viz web.

8. ARTISTIC

žirafa, special wheel, žonglování...

akrobat
akrobat

Tento web i naše ježdění je zaměřeno sportovně a tedy proti zaškatulkovanému cirkusovému pojetí jízdy na jednokolce.

Je to především kvůli širší veřejnosti, která jinou asociaci než jednokolka = cirkus prostě ještě nezná.
Podporujeme hashtagy: #I am an athlete #sport not acrobat a podobné. 

Samozřejmě nemáme nic proti úžasným vystoupením žonglujících akrobatů, které obdivujeme a od kterých se můžeme hodně učit, ale my jdeme svoji cestou.